V dnešním článku nechci brousit do lékařských informací – co to ta štítná žláza vlastně je, jak funguje, k čemu je dobrá a tak dále. Toho je na českém internetu spousty.

Ovšem různé rady jak se stravovat a na co si dávat pozor už u českých zdrojů najdete poskromnu. A tak, když jsem zjistila, že se tento problém týká i mě, jsem začala čerpat ze zahraničních zdrojů.

Příznaky najdete na každém druhém webu.

Mezi ty nejčastější patří :

  • Ospalost
  • Zimomřivost (studené ruce a nohy, ikdyž je venku 30°C)
  • Únava
  • Svalová slabost
  • Zhoršená kvalita vlasů a padání
  • Nárůst hmotnosti

A já se ztotožňovala vlastně se vším. Studené ruce i nohy jsem brala dlouhou dobu jako normálku, vlasy mi poslední dobou vypadávaly víc a víc, nárůst hmotnosti za poslední dva roky taky byl.

Co se týče svalové slabosti – já si ji dlouhou dobu neuvědomovala. Až když jsem si zvrtla kotník a přestala cvičit.

 

štítná žláza a hubnutí

 

Proč jsem tedy přestala cvičit ?

(Kromě zvrtnutého kotníku, samozřejmě).

Abych to upřesnila, nepřestala jsem cvičit úplně. Jen jsem omezila intenzitu a četnost. Tedy necvičím 4x týdně, ale třeba jenom jednou – maximálně dvakrát.

 

A teď už k tomu PROČ.

 

Když jsem cvičila pravidelně 4x do týdne a stravu si držela pořád stejnou (odhaduju kolem 2 200 kcal, což je v poměru na mou výšku a váhu taková udržovací hodnota), neděly se vůbec žádné změny. A já to ani nějak neřešila, prostě jsem cvičila pro to, že mě to baví a jedla jsem tak, abych neměla hlad.

V pořádku, éra “chci být jako vyžle” už je DÁÁÁVNO zamnou.

Doteď si pamatuju, že jsem vždy v polovině tréninku začínala cítit takovou “unavenost”. Ne klasickou unavenost, spíše něco jako vyčerpanost. Nevím, jestli to můžu nazvat přímo svalovou slabostí, ale řekněme že tak nějak.

A následně se mi pozbytek dne už nic nechtělo. Tělo bylo prostě unavené a když už jsem se potom někam vydala, bylo to díky psychickému dokopání “že prostě JDU”.

 

Pak jsem si ale zvrtla kotník a pohyb šel stranou.

 

Podotýkám, že jsem pořád jedla stejně a nedělala v jídelníčku žádné změny. Asi po 2 týdnech jsem si stoupla na váhu a tak trošku nechápala to, co vidím.

Při nulovém pohybu a kopě jídla spadla dolů o kilo a půl. Asi den předtím jsem sledovala video na YT, kde tuhle situaci popisovala jedna slečna (okaz zde). A najednou mi to začalo dávat smysl.

Štítná žláza ovlivňujě opravdu hodně tělesných procesů a jak je známo, vše souvisí se vším.

Tělo bylo ve stresu a tak zastavovalo jiné funkce, aby se mohlo soustředit na odbourání daného stresu.

 

štítná žláza a hubnutí

 

A teď už k tomu CO DĚLAT / CO NEDĚLAT / CO JÍST / CO NEJÍST / CO JE PRAVDA / CO NENÍ PRAVDA :

 

  1. Cvičení
  2. Cvičím, dodržuji stravu, užívám léky – ale nehubnu
  3. Abych zhubla, musím jíst méně ?
  4. Intermittent fasting a low-carb / keto diety
  5. Mám sníženou funkci a nejde mi zhubnout. Co dělat ?
  6. Bolestivá menstruace
  7. Estrogen a jak jej snížit
  8. Jód
  9. Selen
  10. Zinek
  11. Vitamíny A a D

1 ) Začneme zmíněným cvičením.

V tomhle případě je to individuální. Někdo může reagovat dobře, někdo špatně. Je důležité vypozorovat jak reagujete právě vy a podle toho se řídit.

Pokud cvičíte, dodržujete stravu a nic se neděje – zkuste cvičení na 2 týdny vyřadit a pak  to porovnat.

 

2 ) Cvičím, dodržuji stravu, užívám léky – ale nic se neděje

Poblém je potom v daných lécích, které užíváte. V tomto případě je vhodné navštívit doktora, aby vám je upravil.

 

3 ) Abych zhubla, musím jíst méně

NE, v žádném případě. Snížená funkce št. žl. je v překladu vlastně zpomalený metabolismus (zpomalený metabolismus tuků, bílkovin a sacharidů – jinak řečeno -> co vaše tělo “nezmetabolisuje”, to uloží do zásob) a vy si ho nechcete zpomalit ještě víc.

Další věc co jsem vypozorovala už dávno : Když jsem například jedla míň, tělo se bránilo víc. Kromě toho, že jsem měla hlad se nedělo fakt absolutně nic.

Proto JÍST, ať vaše tělo může pracovat bez stresu a podporovat tak jeho funkce.

 

4 ) Intermittent fasting a low-carb / keto diety

Kontroverzní názory. Asi z 80% převažuje názor “sacharidy jsou kámoš”. Tedy žádné keto ani low-carb nepřipadá v úvahu. Štítná žláza totiž na sacharidy reaguje pozitivně, dá se říct, že na nich funguje.

Opět jsou ale výjimky, které dodržují například keto dietu a nepozorují převratné změny. Pokud umíte anglicky a máte zájem se o tomto tématu dozvědět víc, doporučuji sérii videí od Dr. Eric Berg DC (konkrétně TOHLE video).

Vyjadřuje se i k IF (přerušované hladovění). Ve zkratce, krátkodobé “fasted okno” by nemělo být problém, každopádně okno v rámci několika dnů (aka známé X denní půsty) NE.

 

5 ) “Mám sníženou funkci a NEJDE mi zhubnout”. Co dělat ?

Pokud máte větší problém se štítnou žlázou a nejde vám zhubnout, v jednom z jeho videí doporučuje postup spojený s IF :

  1. Rozdělte si stravu jen na 3 jídla denně a jezte tak 3 týdny
  2. Následně stravu rozdělte jen na 2 jídla denně a opět tak jezte 3 týdny (důležité ale je nezmenšovat porce, jen je vecpat do dvou větších jídel)
  3. A ve třetí fázi veškeré jídlo nacpat do jednoho

Tento postup je založený na půstu a inzulinu, který je při hubnutí klíčový. Pokaždé, když něco sníme, inzulin stoupne, a to tělu brání ve spalování tuků. Když veškeré jídlo sníte v krátkém časovém úseku, naskytuje se větší časový úsek, kdy tělo pálí tuky.

A to je celé kouzlo.

Pro zdravého člověka je tohle naprosto nepodstatné řešit a sama bych to nedoporučila asi nikomu. Už jenom ze sociálního pohledu, kdy jste hodně omezeni (aka žádný zákusek, večeře v restauraci a podobně).

 

6 ) Bolestivá menstruace

Co si pamatuju, NIKDY jsem neměla s tímto problém.

Posledních pár měsíců se to ale nedá ani popsat. Pocity na zvracení, totální otupěnost a chuť jenom ležet a spát. Naštěstí tento stav netrvá víc než pár hodin, což je typické pro lidi s tímto problémem. Je to dáno hormonem estrogen.

> Pro celkové snížení bolesti při PMS je dobré magnesium a kalcium.

 

7 ) Estrogen

V těchto dnech je typický vysokým zastoupením (a je typický vyšším zastoupením celkově u lidí se sníž. f. št. žl.). Proto je dobré tento hormon snižovat (působí jak bolesti, tak mnoho jiných potíží), a to nejlépe přírodní cestou.

Jak snížit estrogen :

  • Citrusové plody (citrony, pomeranče, ..)
  • Lněné semínko (obsahuje lygnany, které zbavují tělo nadměrného estrogenu)
  • Maca (balancuje hormony)
  • Snažit se vyhnout sóji, která má podporující účinky (zvýšeným estrogenem se zpomaluje funkce štítné žlázy)

 

  • Košťálová zelenina

>> Tady jsou názory sporné. Někdo ji nedoporučuje jíst vůbec, někdo zase v menším měřítku. Je to kvůli tomu, že brokolice/květák/zelí.. omezují zpracování jódu (který, jak jsem už zmínila, je klíčový pro štítnou žlázu).

>> Na druhou stranu ale snižují hladinu estrogenu, což zase štítné žláze pomáhá. Já se přikláním k názoru jíst, ale ne moc. Například uvařená nevadí vůbec, jelikož se vařením většina vitamínů stejně ztratí.

 

8 ) JÓD

Základním pilířem štítné žlázy je dostatek jódu. Kvůli jeho nedostatku jsem na to doplatila já. Naštěstí jsem to zachytila ještě téměř v počátku a je šance, že se její funkce zase zlepší.

> Získat ho můžete z mořských ryb, mořských plodů nebo taky jodizované soli. Doporučuji také užívat ve formě doplňků stravy

 

9 ) SELEN

Další důležitý minerál. Podporuje správný metabolismus všech hormonů štítné žlázy, přeměnu T4 na T3 (hlavní hormony št. žl.). Dá se říct, že jód a selen jsou na stejné úrovni důležitosti.

> Para ořechy, tuňák, losos, hovězí a kuřecí maso, vejce, špenát …

 

10 ) ZINEK

Mně zinek hodně pomohl na kvalitu vlasů a nehtů. Taky působí kladně na T4 a T3.

> Kešu ořechy, dýňová semínka, fazole, krevety, libové a jehněčí maso

 

11 ) Vitamín A a D

> D : vaječné žloutky, losos, ústřice, krevety, sardinky, slanina, sádlo, sluneční záření

> A : rajčata, listová zelenina, špenát, meruňky, mléko, sýry, jogurty, ..

 

 

330 total views, 3 views today

2 thoughts on “Snížená Funkce Štítné Žlázy a Hubnutí | Štítná Žláza”

  1. Já jsem na sníženou funkci štítné žlázy měla podezření, ale nakonec se to vyvrátilo., takže s tím problém nemám, ale koukám, že to není vůbec žádná sranda. Každopádně si to krásně shrnula a ten, kdo tím trpí na neví, tak se dozví to, co přesně potřebuje 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *