Neběžec běžcem a pár tipů k tomu

Ten den přišel. Dlouho jsem jej odkládala. Vyhýbala se mu. Vymlouvala se… Ale ta chvíle nastala.

Bolelo to. Moc to bolelo. Někde v polovině jsem na milisekundu pocítila něco jako euforii. Ale pak to zase začalo bolet. Chvíli mi nestačil dech, chvíli zase nohy. A trvalo to celých 24 a půl minuty.

Ano, správně, mluvím o prvním letošním vyběhnutí. Myšleno vyběhnutí do terénu, jelikož jak všichni víme, běh v posilovně na páse a běh venku se absolutně nedá srovnávat. Prostě nedá.

Nevím, co mě to napadlo. Taky nevím, proč jsem nezačala běhat, když ještě nebyly tak úmorné teploty. Já si prostě musím vybrat vždy extrémy. A tak jsem se jednoho rána vydala na první letošní běh. V ideálních podmínkách, aka skoro 30°C a boty, které do běžeckých mají tak daleko, jak je Praha od Paříže, se běhalo jedna báseň.

HaHa.

Mé prvotní předpoklady a očekávání byla ta všemi zdolávaná pětka. Aneb hešteg mýchpětkm. No … Pětka to prosím pěkně nebyla. A ona to nebyla vlastně ani čtverka, nýbrž krásná a zasloužená TROJKA. Abych byla přesnější, bylo to 3,65 km za 24 a půl minuty. Průměrná rychlost byla 9 km/h.

Někdy od 14 minuty jsem běžela tzv. indiánský běh, tedy chvíli chůze, chvíli běh. No není se čím chválit.

Jsem si plně vědoma této skázy, to mi můžete věřit. Ale na druhou stranu, každý někde začíná. Žejo.

A co jsem udělala ihned, jak jsem doběhla (kromě teda okamžité sprchy a plesknutí sebou na sedačku) ? Začala si zjišťovat, jak že se to vlastně má správně běhat. Jinak řečeno, jak udělat, aby to bolelo o něco méně.

O dva dny později jsem tyto rady vyzkoušela a světe div se. Umírala jsem jen o polovinu míň !

 

1. WARM UP

Před během se rozehřát ! V žádném případě myšleno protažení. To by vám, právě naopak, mohlo při běhu přivodit i nějaké zranění. V tomto případě je myšleno aktivní zahřátí celého těla, vybrat si můžete třeba skok přes švihadlo, poskoky na místě, burpees, cokoliv.. A vydržet alespoň 5 minut.

 

2. SPRÁVNÉ BOTY

Nemůžu ani popsat, jak velká změna to byla. Od normálních tenisek na běžecké boty. Nepopsatelné. Pokud teda běháte v klasických teniskách (nedejbože třeba i v žabkách nebo nazuvácích), udělejte tu změnu. Prostě ji udělejte ;).

 

3. JÍDLO

Není nic horšího, než jít cvičit s plným a těžkým žaludkem. V tomto případě je to hodně individuální. Někdo si může dát vajíčka s párkem a za hodinu jít běhat, někdo by to zase při první půl minutě vyhodil ven. Je potřeba zjistit, co každému sedí.

Já osobně jsem typ sacharidový a nejlíp mi před cvičením sedí ovesná kaše s ovocem. Ale bohužel bez oříškového másla. Tohle mám vypozorované, jednoduše to nejde.

 

4. POČET PÍSNIČEK

Tohle je možná jenom moje divná věc, ale většinou mám ve zvyku si říct, že budu běhat tak dlouho, dokud neskončí např. osmá písnička. Protože průměrná délka skladby jsou 3 minuty a 3×8 je 24. Tedy 24 minut. Na začátek ideální stav.  A samozřejmě je důležité si ty skladb navybírat, aby vám nehrála nějaká ukolébavka.

 

5. NEPŘEPÁLIT ZAČÁTEK

Abych byla upřímná, tohle se mě rozhodně netýkalo. Řekla bych, že moje 3 km byly tak akorát :D. Tak či tak je to důležitý bod. Ať už se přepálení týká extrémně dlouhého běhu nad své síly nebo každodenního běhu bez pauzy, obě dvě varianty jsou špatně. Tělo si musí na nový pohyb zvyknout, jinak si zakládáte na pořádnou svalovou horečku.

 

6. DÝCHAT NOSEM

Na tohle jsem fakt expert. Prostě neumím dýchat při běhu nosem. Ale pracuju na tom. Taková pomůcka je – přizpůsobovat tempo běhu tomu, co dokážeme nosem udýchat. Časem se toto tempo přirozeně zvýší. A když se při běhu objeví např. kopec, klidně na chvíli začít dýchat pusou. A pak se znovu vrátit k dýchání nosem.

 

Zajímalo by mě co vy a běhání. BĚHÁTE ? Pokud ano, jaké jsou vaše tipy a rituály, které vám běh ulehčují ?

 

Prozatím běhu a běžcům ZDAR A SÍLU !

 

5 komentářů u “Neběžec běžcem a pár tipů k tomu

  1. excessivemind Reagovat

    Já tedy nikdy s během neměla problém, kupodivu. Cvičím akorát jógu a i přestože ráda chodím, chůze nepomůže s během, i přesto mi to nedělá problém. 😀 Jo, dýchání je důležitý, ale ani já nikdy pořádně celou dobu nedýchala nosem, nadechovala se, to jediné. A nejlepší je právě to tempo, dva kroky nádech co nejvíc a dva další kroky výdech, hezky se ti po chvíli ustálí dýchání.
    A taky je hodně důležitý ten nášlap, aby byl na celá chodidla, to jsem se třeba dozvěděla poměrně před nedávnem a i když nemám problémy s během, tohle mi to ještě víc ulehčilo. 🙂

    • admin Autor článkuReagovat

      Dýchání “dva kroky nádech, dva kroky výdech” určitě zkusím. To by mohlo pomoct 😀

  2. Míša Šislerová Reagovat

    Běhám kdy se mi zachce, ale jak píšeš o těch 30°C tak to není nic pro mě 🙂 Já chodím buď brzy ráno nebo až na večer. Teď je přes den většinou hrozný hic, tak se to nedá :/ Jinak jsem ani netušila, že není dobré se protahovat, ale zahřát. Příště až půjdu běhat, rozhodně vyzkouším! 🙂

    WantBeFitM

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *