Asi jste si mohli všimnout nové rubriky “SCIENCE”. Nebudu se tady zavazovat tím, že každý pátek bude vycházet nový díl. Protože.. znáte to :D. Ale co slíbit můžu, je moje důvěra v články, které v této rubrice najdete. Budou to různé rady, kterými se řídím já, vysvětlení & vyvrácení mýtů a jiné.

Dnes to bude o tom, co je lepší – jestli raději první hubnout, nebo nabírat (Should I bulk or cut first ?).

 

Pro začátek bych chtěla zdůraznit, že se vše odvíjí od individuality jedince. Každý jsme jiný a každý potřebujeme zvolit jinou cestu. Žádná univerzální příručka neexistuje. Snad jediné pravidlo, které by se dalo použít pro všechny, je :

 

PŘÍJEM < VÝDEJ = HUBNUTÍ

PŘÍJEM > VÝDEJ = NABÍRÁNÍ

 

Ale i tohle pravidlo může mít své mouchy, o tom ale zase někdy příště.

 

Pro jistotu si ještě vysvětlíme významy těchto dvou slov :

 

“Bulk”, neboli nabírání je cílené zvýšení kalorického příjmu za účelem vytvoření nové svalové hmoty.

Oproti tomu “cut” (hubnutí) je zaměřenO na snížení kalorického příjmu a následném hubnutím (snižování procenta tuku).

 

Otázkou je, pro co by se člověk měl rozhodnout jako první.

 

1) Pokud jste kompletní začátečník v celém “cvičím, hubnu” světě, obecně je jedno, co nebo jak začnete dělat. Automaticky uberete na jídle (protože proč byste cílevědomě jedli víc, abyste přibrali, žejo), semtam si zaběháte a kila se začnou hýbat. Pro tělo je to totiž něco úplně nového. Dalo by se říct, že mají začátečníci v tomhle výhodu. Problémem je, že většina takhle začínajících lidí toho o výživě moc neví a svým “nejím, cvičím” si rozhážou metabolismus. Většina lidí = třeba i já. Moje začínající cesta se netvářila jinak.

Ještě malý poznatek k začátečníkům – pokud byste takto začali s nabíráním, je větší pravděpodobnost, že by si tyto přebytečné kalorie vaše tělo místo do svalů začalo ukládat do tuků. A to asi nechceme nikdo.

 

2) Druhou skupinkou lidí jsou tzv. “skinny fat” = taky se hlásím, i tohle jsem byla já. Sice cvičíte, ale nějaký poměr bílkovin a zvedání vah jde úplně mimo vás. V oblečení vypadáte krásně štíhle, ale bez něj ? To už je o něčem jiném. Z této fáze je cesta jasná – bulking.

Proč ? Pokud byste nadále hubli a snižovali svůj příjem, žádné svaly vám to nepřinese. A bez svalů se “skinny fat” nezbavíte. Když někdo mluví o zpevnění těla/stehen/rukou, není to nic jiného, než tvorba svalů. Jedině sval dokáže pokožku krásně napnout a dát tělu ty správné tvary.

Ve shrnutí – postupně navyšovat příjem a posilovat. To je cesta.

 

3) Dalším případem bude pomyslná Anička. Anička posiluje a je v kalorickém deficitu. Její cíl je zhubnout. Anička tento režim měsíc poctivě dodržuje, ale váha ani míry se vůbec nepohnuly. Jako jedno řešení se nabízí přidání pohybu, nebo ještě větší snížení kalorií. Už takhle ale má Anča dost nízký příjem a v posilovně se dře jako kůň, a jít ještě níž a příjmem by pro ni už nebylo udržitelné. Co tedy dělat ?

Odpovědí je jasný bulk – neboli postupné navyšování kalorií a rozjetí metabolismu. Opět uvedu svůj příklad – až po navýšení kalorií o cca 500 kcal se moje tělo rozjelo a začalo pracovat tak, jak jsem chtěla. Neuvěřitelné ? Možná. Ale i tohle může být důvod, proč se nepřibližujete ke svým výsledkům.

Až se tímto navyšováním dostanete na potřebné a dostatečně velké číslo, můžete znovu začít ubírat. A hubnout budete na hodnotách mnohem vyšších, než tomu bylo na začátku ;).

 

Existují ale i situace, ve kterých byste se z 90% měli první pustit do hubnutí. Záleží tedy na vašem procentuálním poměru tuku v těle :

 

4) Od těchto hodnot se obecně doporučuje začít s hubnutím :

 

Pro ženy =  25% tuku v těle a více

Pro muže =  15% tuku v těle a více

 

A jak zjistíte své procento tuku ? Asi nejvíce spolehlivější metodou je InBody (ráno nalačno), hrubým odhadem ale můžete přirovnat přibližné procento i podle fotek ↓

 

 

Jaké máte vy zkušenosti ? Řešíte, nebo naopak se o tyto “fáze” vůbec nezajímáte ? 🙂

 

171 total views, 3 views today

One thought on “Je lepší první hubnout nebo nabírat ?”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *